De eerste dagen - Reisverslag uit Brussel, België van Eva Arink - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Brussel, België van Eva Arink - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Eva Arink

Blijf op de hoogte en volg Eva

06 Februari 2013 | België, Brussel

Hallo allemaal,

Wat is het wennen zeg, op jezelf wonen in een ander land, maar het bevalt me tot nu toe nog wel:)

Maandag hebben we kennis gemaakt met Karen, een contactpersoon van de HUB (Hogeschool- universiteit Brussel). Zij heeft ons verteld welke vakken we gaan volgen, zij regelt onze stage en we kunnen altijd bij haar terecht met vragen.

We wisten over het algemeen wel welke vakken we zouden volgen, maar we weten nu ook precies wat ze inhouden. Het gaat om de volgende vakken:

GOK (gelijke onderwijs kansen): Dit vak is van het tweede jaar. Dit is het grootste vak dat we volgen. Hier vallen ook meerdere vakken onder zoals godsdienst en taal. We gaan hier ook wat uitstapjes bij doen, dus dat moet wel leuk worden. Uiteindelijk moeten we een verslagje maken en even babbelen (zoals ze dat hier noemen).

MCLT: Dit bestaat uit twee projecten. De ene hebben ze voor de kerst al gehad dus die moeten we op eigen houtje doen. De eerste gaat over kansarmoede, daarvoor gaan we volgende week naar twee organisaties die zich hiermee bezig houden en hier moeten we een verslagje voor maken. Het tweede project is een week voor de paasvakantie en gaat over kunst. Hiervoor moeten we ook weer concerten oid bezoeken.

MMO: Voor dit vak hebben ze nog maar 2 keer les. We zullen hier vooral Brussel mee leren kennen.

Onderwijsbeleid: Dit is ook een vak van het tweede jaar. De lessen vallen allemaal tegelijk met de lessen van GOk dus gaan we een aparte afspraak maken met de docent. We moeten hierbij een thema kiezen en onderzoeksvragen maken. We moeten dit onderzoek dan doen op onze stage. Het verslag moeten we weer mondeling toelichten.

Stage: We gaan ook stage lopen. De eerste twee weken van maart hebben we stage. Dan staan we samen voor een groep. Misschien dat we de tweede week een Hollandproject gaan opstarten. In mei gaan we ook nog 2 weken stage lopen op een freinet school (ander soort onderwijssysteem). Ze hebben zelfs gevraagd of we een paar dagen mee op kamp willen met de hele school, hoe leuk is dat!

Het lijkt zo een aardig gevuld pakket, maar we hebben genoeg tijd om de verslagen te maken, dus het moet helemaal goed komen.

Maandag hebben we nog een boodschappen gedaan en daarna lekker gerelaxt op de bank. Een beetje jammer was wel dat de TV sinds zondag het niet meer doet.. er zijn al een paar mensen komen kijken, maar niemand begrijpt er iets van... En het was ook erg koud hier omdat het erg tocht. gelukkig hebben we de verwarming wat hoger weten te krijgen dus is het nu weer goed te doen.
Maandag avond hebben we onze eerste maaltijd gekookt, soep met lekker stokbroodje gezond (zie foto's)
s' Avonds ook nog even geskyped met me papa en mama. En daarna nog met vriendje lief<3 Ik mis jullie wel al hoor!

Dinsdag hadden we onze eerste les, om 9 uur. We hadden GOK. We werden erg goed ontvangen in de klas, de andere waren erg geïnteresseerd. We voelden ons toch wel een beetje zielig toen we hoorden dat zij na dit jaar klaar zijn.. dat wij hierna nog een jaar moesten vonden ze heel raar. We hebben trouwens voor het eerst in 3 jaar tijd 2(!) jongens in de klas!! De docent waar we zaten was ook heel aardig. Ze vroeg of we ons wilde voorstellen voor de klas aan de hand van een aantal woorden (zie foto). Het verticale woord had te maken met de opleiding en met de horizontale woorden moest je jezelf omschrijven. Dit was nog best lastig!

Na school hebben we een broodje gegeten in het studentencafé en daarna de laatste boodschappen, we hadden namelijk geen koekenpan... Thuis hebben we weer gerelaxt en 's avonds heeft Marieke lekker pasta gemaakt.

Vandaag zijn we voor het vak MMO naar het Europees parlement geweest. We kregen een presentatie in één van de vergaderzalen, sit duurde wel heel erg langggggg. Daarna zijn we nog naar het parlementarium geweest, hier heb je een interactieve audiotour, maar we hadden weinig tijd dus misschien gaan we zelf nog een keertje terug:)

Nu zitten we weer te relaxen op de bank:) Zo meteen nog even uitzoeken welk metro abbenement we het beste kunnen nemen. vanavond lekker krieltjes met brocolli en hamburger eten, gezond he:)

Over gezond gesproken, ik ga vanaf nu alleen nog maar gezond eten, dus geen chips, koek of snoep mee! Alleen nog maar lekkere tomaatjes, komkommer, thee en limonade! Moedigen jullie me een beetje aan?(A)

Dag lieve mensen!

  • 06 Februari 2013 - 15:16

    Marieke:

    Haha, gezonde dingen eten, knap hoor terwijl ik snoepjes en chips naast je ga eten!
    Maar ik hou je tegen! :)

  • 06 Februari 2013 - 16:32

    Claartje:

    Klinkt als drukke dagen maar je zegt zelf al dat je nog wel tijd over houdt. Lekker lijkt me dat!! Wordt er eigenlijk veel Nederlands of juist Frans gesproken?

    Knap dat je meteen bij het verhuizen naar een ander land besluit om ook gezond te eten! Ik weet nog dat toen ik net het huis uit was ik alleen maar at wat ik lekker vond, haha!

    Xx

  • 06 Februari 2013 - 17:32

    Hans:

    Als ik je verslag lees krijg ik bijna zelf zin om naar Brussel te komen. Het gezonde eten bevalt me ook wel -> kom je niet te dun terug, want dan herken ik je niet meer! Leuk, dat je het zo gauw naar je zin hebt en voor de stage zelfs te veel mogelijkheden krijgt voorgeschoteld. Geniet maar lekker verder.

  • 06 Februari 2013 - 17:41

    William (papa):

    Stoere verhalen hoor, klinkt allemaal goed. Wel fijn toch dat er een druk programma is en dat ze dit allemaal voor je geregeld hebben. Zo zie je gelijk veel zaken en zit je je niet te vervelen. Heb je nog klasgenoten in de buurt zitten die jullie op sleeptouw kunnen nemen om ze de stad lekker snel te ondekken, of gaan jullie alleen maar werken? Hier is het erg rustig, we hebben we kamer al wel in gebruik genomen als fitnessruimte, ik zit hier dan ook met stijfe schouders achter de computer, was weer even wennen.

    Tot de volgende keer - leuk zo'n blog. volhouden

  • 07 Februari 2013 - 14:41

    Eva Arink:

    Wat leuk al die reacties:)
    @ claartje: er wordt vooral Frans gesproken hier, maar wij volgen de reguliere lessen dus die zijn in het Nederlands en stage gaan we ook doen op een Nederlandstalige school:) En tja, het moet er een keer van komen en nu kan ik zelf beslissen wat ik wel en niet koop:)

    @ Hans: Jullie zijn altijd welkom, als jullie het leuk vinden mogen jullie best een keertje langkomen, zal Rano ook vast niet erg vinden haha. En dat hangt er maar net vanaf hoelang ik het volhoud^^ en genieten ga ik zeker doen:)

    @ papa: Ja het zeker lekker dat we dingen te doen hebben, al zullen we ons sowieso niet snel vervelen in zo'n grote stad! En ja de klasgenootjes zijn heel leuk, alleen hebben zij ook nog andere lessen dus zien we ze minder vaak. En toe maar, nu nog volhouden dat fitness! vind het erg dapper!

    tot snel! Liefs Eva

  • 07 Februari 2013 - 16:31

    Kasper:

    hoi hoi,

    Nu jah, dat jullie vier jaar studeren is eigenlijk hetzelfde als bij ons hé. Wij moeten maar drie jaar, maar kunnen dan enkel in het "lager onderwijs" staan en niet echt bij "kleuters" daarvoor moeten wij ook nog een jaar extra voor bij studeren.

    toch neig da jullie jullie welkom voelde in onze klas. Khoop dat jullie een toffe periode met ons te gemoed gaan en wat kunnen amuseren.

    Nu gok is het vak dat jullie inderdaad volgde in onze klas, maar dat is niet in het tweede jaar hé :p, maar in het derde. Das inderdaad maar een verslagje en wat babbelen, maar je moet het wel toepassen in de stages, en dat is het babbelen, het uitleggen hoe je al die zaken ebt toegepast.

    Nu jah, veel plezier nog en tot snel!
    Eén van de jongens in jullie nieuwe klas (die met de micro)...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Hoi Allemaal, Vanaf 3 februari ga ik in Brussel studeren, en wel voor vier maanden:) Dit ga ik doen samen met mijn lieve vriendinnetje Marieke, ik ken haar van mijn opleiding. We hebben een mooi appartementje gevonden in Brussel waar we deze vier maanden zullen wonen. We gaan lessen volgen aan de reguliere PABO in Brussel, gelukkig is deze Nederlands :). Daarnaast gaan we waarschijnlijk ook stage lopen op een basisschool. Hier kun je al mijn avonturen en ervaringen lezen, ten minste als ik het schrijven ervan vol houd^^ Veel lees plezier!

Actief sinds 26 Jan. 2013
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 6566

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Mei 2013

Studeren in Brussel

Landen bezocht: